Nemzetközi piacokat meghódító cég tulajdonosa

 

 

Sikeres vállalkozásként nemzetközi terjeszkedésben láttuk a fejlődési lehetőségűnket. A terjeszkedés az üzleti stratágiánk mentén az elvárt módon történt, nagyjából visszaigazolva az előzetes várakozásainkat.

Az értékesítésünk támogatására már évek óta rendszert használunk, mivel egy olyan speciális célpiacon dolgozunk, ahol nem lehet „utángyártani”, mert határidő után értelmét veszti a szolgáltatás.

Éppen az online lehetőségek, a kapcsolattartás, az elérhetőség és az értékesítés miatt tudtuk a terjeszkedést megkezdeni, mert ezen feltételek voltak azok, amelyek megteremtették a terjeszkedés alapját.

Arra azonban legkevésbé sem gondoltunk, hogy ami ennek az online világnak az előnye számunkra, az előnye a vevői oldalnak is és mi ebben az esetben bizony üzleti kihívások tömegével kerültünk szembe. Kiderült, hogy a vevők bizony megkeresik a legjobb árat – akár adott cégcsoporton belül is – és kevésbe tartják szem előtt, hogy az ő országukban vigyék véghez a tranzakciókat.

Szép kihívás lett az, hogy hogyan és mit egységesítsünk a rendszereinken annak érdekében, hogy azon szolgáltatásaink, amelyek mindenhol elérhetőek, miként legyenek az aktuális piacra optimalizálva, de összeségében mégis fenntartva az adott országban elvárt hasznosságot. Hogyan használhatják ezen rendszereinket a különbözö országban dolgozó, nem azonos nyelvet beszélő alkalmazottak? Milyen rendszereket kell bevezetni ehhez, illetve melyik rendszereinket kell integrálni, mi az a legkisebb közös többszörös, ami még elegendő ehhez?

A fenti kérdések közül a legnehezebb azt volt megválaszolni, hogy egyáltalán milyen rendszer kell nekünk, szem előtt tartva a költséghatékonyságot, a viszonylag gyors bevezetést valamint azt, hogy a különböző gondolkodásmódú, más piaci környezetben szocializálódott emberek mindegyike magáénak érezze a kész megoldást és ne változtassunk csak akkorát amekkorát szükséges.

Elsőre természetesen próbáltuk a meglévő rendszereinket használni, de kiderült, hogy nem ezek a rendszerek a szűk keresztmetszetek ebben az esetben. Miután ezt felismertük sikerült találnunk egy olyan tanácsadó csapatot, amely segített egyáltalán specifikálni az igényeinket és erre megfelelő szoftvereket javasolni.

Nagyon érdekes tapasztalat volt, hogy egy külső, hozzáértő szem mennyivel hatékonyabban veszi észre a számunkra megfelelő megoldást mint mi.

Melyek voltak a legfőbb kérdéseink?

– Olyan rendszert kell választanunk, amely engedi a többnyelvűséget akár régiónként/személyenként. Nem elegendő az, hogy lehet angolul is használni.

– Kipróbált rendszert kell találni amelyhez minden országban lehet partnert találni.

– Elsőre csak azokat a rendszereket kell egységesíteni amelyek a konkrét problémát oldják meg!

A siker alapja az volt, hogy – bár nemzetközi szinten nehéz megoldani -, de fontos hogy mindig legyen egy valaki, aki felelős a projektért és minden országban legyen egy ember, aki az adott régióban döntésképes. Emellett meg kell találni a lokális, a bevezetendő szoftverekhez értő partnereket és ezután mindenkit le kell oktatni – de fontos, hogy elegendő, ha csak a saját részére koncentráltan -, némi rendszeráttekintéssel.

Be kellett látnom, hogy ez egy másik szint, más szemléletmód, ezért nem úgy fog működni ahogy eddig megszoktam (megszoktuk). Ezt a tényt el kellett fogadnom…!

Például ilyen volt, hogy a munkatársaimat már a tervezés fázisában is be kellett vonni. Szintén mérföldkő volt a felismerés, hogy ha az előkészítés után az oktatás is sikeres, akkor könnyebb elérni, hogy kollégák használják és a magukénak érezzék, így nagyobb az elkötelezettség és kisebb az ellenállás.

És mivel lehet mérni a használatot, és azt lehet jutalmazni, aki ténylegesen teljesít. Kiemelni, minimális ráfordítással motiválni (a hónap leghatékonyabbja, legtöbbet használója, legtöbbet fejlődője, stb.) A gamification, a játékosság itt segít, mert így nem verseny hanem játék!

A nagy tanulság: használja mindenki, akinek dolga, köztük a főnök is!